Bouráme stereotypy
04/05/2023
Kabinet vicepremiéra pro digitalizaci Ivana Bartoše při Úřadu vlády spustil na začátku května ve spolupráci s Ogilvy kampaň na sociálních sítích, která bourá zakořeněné stereotypy a ukazuje ženám příležitosti vzdělávání a kariéry v IT. Kampaň poběží na Instagramu, Facebooku a TikToku do poloviny června ve třech vlnách a směřuje zájemkyně na webovou platformu Digitální Česko do sekce Vzdělávání. Ta funguje jako nový rozcestník, který představuje na jednom místě pestré a dostupné možnosti vzdělávání v oblasti digitálních dovedností. V České republice chybí obsadit na 30 000 pracovních pozic v IT a příležitosti pro ženy jsou velké.
„Stále se v České republice můžeme v oblasti digitálního vzdělávání v lecčem zlepšit. Je potřeba o dostupných možnostech mluvit, bourat stereotypy a ukazovat ženám co nejjednodušší cestu k novým znalostem. Organizace, které je zprostředkovávají, zde existují už řadu let. Najít si k nim cestu může být ale náročné. Náš webový rozcestník Digitální Česko je proto sdružuje a zájemkyním poskytuje všechny potřebné informace na jednom místě. Je tak prvním krokem na cestě za vzděláním nebo novou kariérou.“
― Anna Urbanová, vedoucí komunikace a PR a tisková mluvčí Kabinetu vicepremiéra pro digitalizaci
Kampaň má tři cíle. Za prvé inspirovat ženy, aby zvážily kariéru v rychle se rozvíjejícím IT odvětví s širokou škálou možností profesního růstu. Za druhé motivovat ženy a pomáhat jim překonávat bariéry a obavy spojené s rekvalifikací pro práci v IT. Třetím cílem je přivést ženy na webovou stránku Digitální Česko, kde si mohou vybrat z nabídky rekvalifikačních kurzů, které jim umožní získat dovednosti potřebné pro úspěšnou kariéru v IT (digitalnicesko.gov.cz/vzdelavani). Kampaň podpořilo také Velvyslanectví Spojeného království Velké Británie a Severního Irska v České republice.
„Kreativní myšlenka kampaně stojí na porovnávání kontrastů mezi zažitými představami a realitou. Stavíme vedle sebe falešné stereotypy a bariéry, které bývají často spojené s prací v IT, a skutečnost, která je zpravidla o poznání příjemnější. Kampaní oslovujeme různé skupiny žen ve věku 25-45 let. Od maminek na mateřské po ženy, které současná práce nenaplňuje. Těmto skupinám jsou jednotlivé benefity a bariéry ušité na míru.“
― Jan Fryč, Creative Lead Ogilvy
Mediálně využívá kampaň přístup digitálního funnelu, kdy na začátku zákaznické cesty oslovuje výraznými vizuály co nejširší relevantní publikum s cílem rychle a efektivně zaujmout a doručit základní myšlenku kampaně, tedy boření mýtů, které panují kolem práce v IT, a vedle toho prezentaci benefitů. V dalším kroku nabízí podrobnější informace o práci v IT formou videí a nativní „microsite“ v prostředí Meta platforem (Instant Experience, dříve také Canvas). Na závěr vede uživatele přímo na web Digitální Česko, do sekce Vzdělávání.
Součástí kampaně je také obsahová spolupráce s časopisem a webem Heroine a Heroine.cz a tematická komunikace s médii, která se ve spolupráci s Czechitas zaměřuje na osvětu a příklady z praxe – jak z prostředí IT týmů, tak úspěšných absolventek a jejich rodinných příslušníků.
„V pondělí 9. května Evropská komise oficiálně zahájí Evropský rok dovedností, jehož cílem je vzbudit zájem o celoživotní učení, umožnit lidem a firmám podílet se na digitální transformaci, podpořit inovace a konkurenceschopnost. Náš vzdělávací rozcestník na webu Digitální Česko a právě spuštěná kampaň patří mezi aktivity, kterými chceme motivovat co nejvíce lidí napříč společností k získávání nových dovedností.“
― Anna Urbanová, vedoucí komunikace a PR a tisková mluvčí Kabinetu vicepremiéra pro digitalizaci